- Volvo belooft dat de nieuwe, volledig elektrische EX90 de veiligste auto ooit is.
- Die flinke belofte kan het merk nog niet waarmaken, met de nadruk op het woordje ‘nog’.
- Business Insider Nederland testte de Volvo EX90 in Californië en ontdekte waarom de elektrische SUV nét niet perfect is.
- Lees ook: Test voor elektrische auto: we deden mee met een veiligheidstest voor de Volvo EX30 in extreme kou – zo pakte dat uit
We kregen de kans om de veiligste auto ooit, want dat zou de Volvo EX90 volgens de fabrikant moeten zijn, te proefrijden, nog voordat deze het Nederlandse asfalt siert. We ondervonden dat hij wellicht iets té veilig is.
Maar voordat we bij die onbedoelde veiligheidstrekjes aankomen, willen we je graag even meenemen naar waar het voor deze auto begon: eind 2022. Toen werd de Volvo EX90 namelijk vol trots aan het grote publiek getoond. De volledig elektrische zevenzitter kreeg grote schoenen te vullen als het ging om beloftes. Zo groot, dat zelfs Volvo er misschien wel achter is gekomen dat ze een maatje te groot zijn.
Waarom we dat zeggen? Omdat het tot voor kort vrijwel helemaal stil was rond de EX90. Dat kwam volgens de mensen die aan de auto werken voornamelijk doordat ze wat problemen hadden met de software en één belangrijk stuk hardware: de LiDAR, een ronddraaiende laser die de omgeving tot 250 meter in het zichtveld van de sensor in kaart brengt.
De EX90 is de veiligste auto ooit – in wording
Die LiDAR is uiteindelijk nodig om van de Volvo EX90 daadwerkelijk de beloofde, veiligste auto ooit te maken. Maar, zo kwamen we er voor de proefritten achter, die werkt nog niet. Althans, hij verzamelt alleen data en werkt nog niet samen met de overige sensoren in en op de auto.
Nu kun je je afvragen waarom de LiDAR nog niet werkt. Volvo, dat onderdeel is van het Chinese Geely, zou in theorie de benodigde trainingsdata van het moederbedrijf moeten kunnen krijgen, toch? Die heeft immers meerdere auto’s op de weg met een soortgelijke sensor.
Maar zo simpel is het niet, blijkt uit navraag bij engineer Martin Magnusson van Volvo, die aan de LiDAR op de EX90 werkt. De LiDAR op de nieuwe SUV verschilt namelijk van andere modellen en is op een unieke plek geplaatst. Data uit andere sensoren kan hier dus niet op toegepast worden. Daarnaast krijgt Volvo geen toegang tot Chinese data, omdat de Chinese overheid dat per wet heeft verboden. De enige optie om toch de benodigde data te verkrijgen, is dus door deze te verzamelen. En dat kost tijd.
Hoe lang Volvo verwacht nodig te hebben om van de EX90 dan echt de veiligste auto ooit te maken? Daar krijgen we geen hard antwoord op. Wat we wel weten, is dat ergens volgend jaar de eerste functionaliteit van de LiDAR per update uitgerold zal worden: het ontwijken van fietsers als remmen eigenlijk te laat is.
Dat laatste vergt natuurlijk wat uitleg, want waarom zou remmen te laat zijn? De engineer legt uit dat veiligheidssystemen in auto’s hun keuze nooit tot het laatste moment uitstellen. Als ze dat zouden doen, wordt er altijd te hard ingegrepen en gaat de bestuurder (en de inzittenden) zich ergeren aan de auto. Dat moet voorkomen worden. Eerder ingrijpen, betekent mildere ingrepen, en dus meer comfort.
Maar dat kan niet altijd. In dat geval moeten er keuzes gemaakt worden. Dankzij de LiDAR komt er in het geval van het ontwijken van fietsers (en dronken wandelaars - aldus de grappende engineer) een keuze bij: het ontwijken binnen de eigen rijbaan.
De LiDAR is hierbij van essentieel belang, want die kan veel verder en beter kijken dan de camera’s op de auto dat kunnen. In het geval van de EX90 tot wel 250 meter verderop. Dat betekent dat de auto goed op de hoogte is van het tegenliggende verkeer en dit in acht kan nemen bij een eventuele ontwijkingsmanoeuvre, waarbij de auto automatisch om de fietser heen stuurt zonder de rijbaan te verlaten. Hierbij is het dus de afweging van opkomend verkeer, eigen snelheid en het gedrag van de fietser. Mocht het allemaal niet uitkomen, dan remt de auto alsnog heel hard af. Maar dat heeft, om de redenen hiervoor genoemd, niet de voorkeur.
Volvo kiest voor comfort in het interieur
Dat Volvo zelfs bij de veiligheid het comfort in het achterhoofd houdt, is tekenend voor de EX90. Bij het instappen voor de testritten valt meteen op dat het merk ook het interieur hoog in het vaandel heeft.
Ook bij de elektrische SUV zijn de stoelen enorm comfortabel en goed instelbaar zodat je een prima zitpositie achter het stuur kunt vinden. In onze versie hadden we ook het genot van een massagefunctie. Maar de wollen bekleding (hoe Zweeds wil je het hebben?) stal de show.
Als we interieurontwerpster Cecila Stark van de EX90 mogen geloven, was dit er bijna niet gekomen. Ze stelt dat haar team er maanden voet bij stuk voor heeft moeten houden, maar dat het het waard was. Niet alleen geeft het materiaal een huiselijk gevoel, maar het is slijtvast en reguleert warmte. Zo goed zelfs, dat je bij de keuze voor wollen bekleding geen geventileerde stoelen meer kunt kiezen. Maar dat kan ook te maken hebben met dat Volvo nog geen manier heeft gevonden om de ventilatie werkend te krijgen met wol. Tijdens onze paar uur in de auto met meer dan 30 graden buiten, ondervonden we tenminste geen enkel ongemak of plakkerigheid, wat we op (nep)leer nog wel eens ervaren.
Oh, en belangrijk om te vermelden: Volvo gebruikt alleen wol van schapen die diervriendelijk gehouden zijn. Of zoals ze zelf zeggen: 'cruelty free'.
Ook viel op dat het interieur een soort rust oproept. Zoals je van Volvo wellicht verwacht, is er weinig poespas te vinden. Op twee schermen, een stuur en een tot het minimaal beperkte aantal knopjes na, zie je vooral mooie materialen. In ons geval hout, wol en chroom. En ja, dat chroom past wellicht minder, maar het helpt om te communiceren dat het hier om een luxe auto gaat. Zeggen wij niet, zegt de ontwerpster van het interieur.
Voordat je het vraagt: nee, er kan niet afgeweken worden van de door Volvo bepaalde interieurcombinaties. Niet alleen omdat andere combinaties niet werken (we hebben het gezien), maar ook omdat de ontwerpers stellen dat ze het beter weten en zichzelf de ‘fysieke pijn’ van het zien van onmogelijke combinaties willen besparen.
Die pijn is ons ook bespaard op het uiterlijk. Intern bij Volvo is er ruzie geweest over het ontwerp van de EX90. Dat ging zelfs zover dat er een redelijk hooggeplaatste manager hiervoor op straat is gezet. Zij stelde namelijk dat de markt graag wat meer agressie in een auto wil zien, maar de ontwerpers weigerde hierin mee te gaan. Dat was niet des Volvo’s. Sterker nog, de EX90 moest ingetogen kracht en aanwezigheid vertonen, niets schreeuwen.
Dat is ook zeker gelukt. Zowel van voor als van achter is de auto duidelijk gespierd, terwijl het lijnenspel vanaf de zijkant rustig en ingetogen is.
Ook hier komt het Scandinavische minimalisme terug, met een slimme oplossing voor de koplampen. Overdag zijn de kenmerkende Volvo ‘hamer’-vormige dagrijlichten zichtbaar, maar zodra het donker wordt of het grootlicht aangaat, klappen deze weg en komen de echte koplampen tevoorschijn. Hierdoor is het niet meer nodig om de koplampen verborgen in de bumper te verwerken, zoals je vaak bij andere auto’s ziet. Dit zorgt voor een nog strakker en rustiger uiterlijk aan de voorkant.
Rijden in de EX90: een geweldige wegligging en een actieradius van 600 kilometer
Iets wat al na de eerste kilometers in de EX90 door hadden, is dat het onderstel van de SUV, dat met tweekamerluchtvering afgeveerd is, comfort tot een nieuw niveau brengt.
De afstelling hiervan verbergt niet alleen het enorme gewicht van meer dan 2.600 kilogram van de auto, maar zorgt er ook voor dat de EV zich strak, maar soepel over de weg beweegt. Hobbels worden netjes geabsorbeerd en overhellen in de bochten wordt tot een minimum beperkt.
Combineer die geweldige wegligging met de stilte en rust in het interieur (mede dankzij de gelamineerde ramen), en je hebt een auto waarmee je met gemak langere reizen kunt maken.
Daarbij helpt ook het door Bowers & Wilkins afgestelde audiosysteem dat werkelijk een topgeluid produceert en ook nog eens op enorm veel manieren naar wens af te stellen is. Dat is omdat ze bij B&W van mening zijn dat audio persoonlijk is en dat iedereen zijn of haar eigen geluidsvoorkeuren heeft en die ook uit het systeem moet kunnen krijgen.
Maar die langere ritten zouden vooral mogelijk moeten zijn dankzij het 107 kilowattuur metende accupakket, waarmee zo’n 600 WLTP-kilometers haalbaar moeten zijn. In de praktijk zul je die waarschijnlijk nooit halen, maar 500 kilometer lijkt wel degelijk mogelijk. Snelladen kan met 250 kW, waardoor je in theorie binnen een half uur weer een paar honderd kilometer moet kunnen afleggen.
Wij reden overigens in de meest luxe variant: de Twin Performance. Deze versie heeft twee elektromotoren die samen goed zijn voor 517 pk. Er komen ook twee ‘goedkopere’ modellen. Een met twee motoren en een vermogen van iets meer dan 400 pk. En dan komt er nog een met slechts één motor op de achteras, die het moet doen met zo’n 279 pk.
Opmerkelijk is wel dat het nieuwe topmodel van Volvo een 400 Volt accu-architectuur heeft, tegenover de 800 Volt die de standaard bij veel andere auto’s in deze klasse lijkt te worden. Voordeel van de 800 Volt-architectuur is dat het makkelijker hogere laadsnelheden toelaat en deze ook langer vol kan houden, omdat warmteontwikkeling in kabels en andere onderdelen minder roet in het eten gooit dan bij 400 Volt.
Is de Volvo EX90 de perfecte auto?
Nu klinkt het alsof we het hier over de perfecte auto hebben. Maar zoals met alles wat te mooi lijkt om waar te zijn, is dat ook bij de EX90 het geval.
Hierbij komen we terug op wat we in het begin zeiden: de onbedoelde veiligheid. Daarmee doelen we op de software die helaas nog niet helemaal feilloos lijkt te werken.
Wij ondervonden tijdens de testritten bijvoorbeeld dat de auto zonder enige waarschuwing de gordels tweemaal aantrok, alsof hij ons wilde vastzetten voor een eventuele botsing. Het probleem was alleen: we stonden voor een rood licht.
Daarnaast ondervonden we dat de stuurassistent zonder enige aantoonbare reden zichzelf ineens uitschakelde bij een heel flauwe bocht. Ook was de auto meerdere keren de digitale sleutel (we kregen een iPhone mee met daarop de sleutel geprogrammeerd) kwijt, waardoor we alleen weg konden rijden door de bijgeleverde plastic NFC-kaart op de daarvoor bestemde plek te plaatsen.
Bij navraag hierover kregen we op alle vlakken te horen dat het niet alleen vreemd was, maar dat het ook in een toekomstige update opgelost zou moeten worden. Wanneer die update komt, dat weten we helaas niet. Het zou zelfs kunnen zijn dat hij er al is als de eerste EX90’s in Nederland worden geleverd.
Dat geeft uiteindelijk ook dat we een beetje een dubbel gevoel hebben bij de EX90. Het is een enorm fijne wagen in vrijwel alle opzichten, een die we van harte zouden willen aanbevelen, maar ergens bekruipt ook het gevoel dat je moet betalen voor een belofte waarvan je nooit helemaal zeker bent of die waargemaakt kan worden.
We geloven heus wel dat een merk met een reputatie als Volvo uiteindelijk een goed product aflevert, dat bleek ook wel uit de intentie die werd uitgesproken door de mensen van Volvo. Het probleem is alleen dat ook Volvo geen antwoord kan geven op de vraag: “Wanneer?” – en dat is jammer.